Základní informace o nastavení tlumičů

Základní informace o nastavení motokrosových tlumičů.

Základní zásady při nastavení motokrosových tlumičů, jejich funkčnosti a udržení dobré charakteristiky Vašeho podvozku.

Nejprve než začnete nastavovat zadní i přední tlumiče zkontrolujte,že všechny šroubky (kliknutí) fungují a jsou nastaveveny na značky (dúlčiky). Tyto značky ukazují na nejoptimálnější nastavení celé komprese podvozku a nejidealnější nastavení útlumu a progrese z továrny.

Jako první krok pro nastavení dobré charakteristiky podvozku,ať u nového tak i u staršho motocyklu je nastavení pružiny zadního tlumiče.

Krok1:Postavte motocykl na stojan,označte si např. fixou dva pomyslné body na motocyklu. První si označte u osičky zadního kola a druhý na konci zadní číslové tabulky nahoře u sedačky popř:lze použít šroub sedačky. Vezměte metr a změřte vzdálenost. Tím získáte hodnotu L1.

Krok 2: Sundejte motocykl ze stojánku, oblékněte si kompletní motokrosovou výstroj a postavte se do stupaček:Motocykl musí stát rovně (budete potřebovat,aby Vás někdo podržel v předu za řidítka). Opět změřte mezi označenými body vzdálenost a máte hodnotu L2.

Krok3:Odečtěte hodnotu L2 od hodnoty L1 a získáte hodnotu L3 rozdíl by měl být 100 mm,Pokud to tak není povolte aretační matice zadní pružiny a pružinu povolte nebo utahněne a tím nastavte rozdíl respektivě hodnotu L3-100mm s jezdcem.

Krok4:Pro ujištění správné tuhosti zadní pružiny na Vaši váhu máme jěště hodnotu L4, která je rozdílem mezi posazeným motocyklem na stojánku- hodnota L1, a motocyklem postaveným na kolech bez jezdce,tato hodnota (rozdíl) by měl být cca 25-35mm

POZOR:MOTOCYKL MUSÍ BÝT DRŽEN NEUSTÁLE VPŘEDU ZA ŘIDÍTKA- neopírat o zeď a pod.!!!!

U rychlejších jezdců, a jezdců s výbornou fyzickou kondicí, a jezdeckými zkušenostmi lze nastavit hodnotu L3 až na 90-85 mm,respektivě lze dojít až na hranici hodnoty L3=10kg jezdce na 1cm průvěsu.Pružinu však přitahujeme až na trati a používáme to zřídka. má to jednu výhodu a jednu nevýhodu.

Výhodou se stává,že utaženější přužina mírně podpoří zatáčivost motocyklu, nevýhodou je pak zakopávání předního kola,

Proto se tento úkon dělá až na konci ladění a musí se přitažení pružiny opravdu co nejefektivněnji načasovat a přesně nalézt funkčnost tohoto kroku.

Pokud jsme si doma nastavili pružinu zadního tlumiče a přední i zadní pérování a jejich ovladací šroubky máme nastavené na zmíněných značkách, můžeme vyrazit na trať a na obojích tlumičích doladit útlum a progresy podle svých požadavků a jezdeckého umění.

Pro ladění tlumičů je dobré věnovat alespoň 2-3 tréninky a použít k tomu rozdílné tratě.Vyzkoušet různorodé překážky, průjezdy zatáček,dlouhé roviny a snažit se cítit vlastnosti momentálního nastavení a popřípadě vyhodnotit chybu v nastevení a odstranit ji,např:povolit útlum a podobně.

Určitě je dobré si napsat určité nastavení,počet kliknutí a výhody a nevýhody daného nastavení.

Přijedete-li potom na jinou trať např: s větším počtem rovin,nebo jiný podklad lze podle záznamu co nejrychleji přenastavit podvozek na požadovanou změnu a při seznamovacím tréninku lze podvozek drobně donastavit na bezvadné momentální použití.

Jako dalším aspektem udržení výborné charakteristiky Vašeho podvozku je dodržovat servisní intervaly Vašeho pérování.

Základem v předních i zadních tlumičích u motokrosových motorek je poctivá, a včasná výměna oleje což znamená po 20 motohodinách.

Dalším důležitým krokem je kontrola vnitřní olejové pumpy, přepouštěcích podložek, vodících futer, a nastavení plováků (případná výměna opotřebených dílů-futra,přepouštěcí podložky a gumové O-kroužky)

Tento servisní interval by měl být každých 40 motohodin.

To co jste momentálně četli, jsou úplně základní informace,jak nastavit seriové pérování Vašeho motocyklu ohledně Vašich požadavků a jezdeckého umění.A pokud se alespoň trochu naučíte ovládat základy nastavení a vyhodnocení špatného nastavení v daný den na dané trati tak věřte či nevěřte jěště pořád pokud je sériové pérování dobře nastaveno a máte fyzické vybavení a jezdecké dovednosti tak určitě lze nazbírat body i v MMČR.

Takže si vůbec nemyslím že je nutno vyhazovat mraky eur za předělání tlumičů,protože takovéto nastavení málokdo vůbec u nás dokáže využít.A raději tyto peníze věnovat např:ochraně jezdce, nebo si dopřát více pneumatik,protože trénovat na starých pneumatikách a závodit na nových je také docela nesmysl.

Pokud se sami neodhodláte na servis tlumičů nabízíme Vám naše zkušenosti,a možnosti servisu Vašeho pérování.

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti

Přihlášení